fredag 16 december 2011

FRUKOST

Den där frukosten verkar vara ett allmänt problem bland hästfolk. Jag, och många jag känner är helt hopplösa på att äta frukost. Och framför allt innan tävling, då det är som viktigast. Jag blir så fruktansvärt stressad, och eftersom jag har svårt att äta frukost även på lediga helger när jag har all tid i världen kan ni ju tänka er hur det blir under tidspress och med tusen tankar i huvudet. Jag brukar köpa drickyoghurt, öppnar munnen och bara sveper den och försöker att inte spy. Eller så tvingar jag i mig bananer, något som inte behövs tuggas så mycket.
Jag hittade ett blogginlägg på Hippsons hälsoblogg idag (som jag fö. vill tipsa er om, den är riktigt bra) angående just frukost. Tänkte dela det mer er (här) hittar ni hälsobloggen;


Det går att lära sig


Många säger att de inte kan och aldrig kommer att kunna lära sig. Men det går faktiskt att lära sig äta frukost. Har man en stark vilja och känner sig motiverad så klarar man det mesta.

För 2,5 år sedan åt jag aldrig frukost. Sedan ett år tillbaka är frukosten mitt favoritmål på dagen och när jag somnar på kvällarna brukar jag längta tills jag får gå upp och äta morgonmålet i lugn och ro.

Men då är den stora frågan, hur lär man sig äta frukost? Jag tänkte dela med mig av mina tips och råd för att förhoppningsvis få iallafall en av er där ute att börja äta på morgonen.

Paulunflingor med mandlar, linfrön, gojibär och kanel. Två knäckebröd med leverpastej samt en smoothie på banan, hallon och kiwi. Till flingorna har jag sedan mjölk.

Fundera på hur din kost ser ut på kvällarna - Jag vet att om jag äter efter 21.00 på kvällen är jag inte hungrig morgonen efter. Vi äter middag relativt sent i vår familj, ibland runt 19.00 och då ser jag till att det är sista målet om jag inte tar någon frukt efteråt. Om du brukar äta sent/mycket på kvällarna, försök att lägga om det för att se om du får lättare/är mer hungrig på morgonen och då får lättare att äta.

Försök att få in det i din rutin - Fundera på vad du tycker är gott. Det kanske är de där söta flingorna med filmjölk eller en toast. Även om det inte är det nyttigaste så är huvudsaken att du får i dig något på morgonen och får in det i din vanliga rutin. När du har fått in frukosten i din dagliga morgonrutin kan du börja tänka på att ändra "sockerflingorna" till en naturell müsli eller liknande. Tänk på att ett glas yoghurt är bättre än ingenting.

Frukosthjärtan med kanel och mandlar. Två knäckebörd med smör och ost samt vattenmelon. Även här serveras mjölk till flingorna.

Ta en promenad - Om det är helt omöjligt att få i sig något, testa den klassiska promenaden. Gå ut och gå 15-20-30 minuter när du har gått upp och väl på hemmaplan igen äter du något. Då har kroppen hunnit komma igång lite och många känner sig dessutom piggare under hela dagen om de aktiverar sig på morgonen. Om du hellre vill göra något annat på morgonen som att gå ut till stallet eller köra lite yoga så gör det.

Ät på resan - Tycker du om att sova på morgonen och inte vill ställa klockan en kvart tidigare för att gå upp och äta frukost i lugn och ro kan du ju alltid ta med den till skolan/jobbet. Släng ihop en macka, en smoothie eller något annat gott kvällen innan och ta med det nästa morgon. Har själv åkt buss 50 minuter enkel väg till skolan under ett års tid och vet att det underlättar när bussen går 07.15 varje morgon. Pendlar du inte men ändå har svårt att äta direkt på morgonen, ta med dig frukosten och ät på jobbet/skolan. Morgonrasten är ett utmärkt tillfälle!

Sen jag började äta frukost mår jag mycket bättre, är piggare och mindre hungrig på dagen. Idag förstår jag inte hur jag klarade mig utan det när jag gick i högstadiet och början av gymnasiet. Det var under mitt sabbathalvår våren 2009 frukosten blev en del av min vardag. Något jag är otroligt glad över idag. Varje morgon går jag upp en kvart tidigare för hinna äta morgonmålet. Att sitta och njuta av alla smaker samtidigt som man läser dagens GP är en start på dagen som passar mig utmärkt. En rutin jag aldrig kommer att göra mig av med.

Mannagrynsgröt som jag kokar med mjölk, kanel, kardemumma och vaniljstångspulver. Två knäckebröd med smör och ost, en satsuma samt en stor kopp grönt te med mjölk

Som ni ser finns det ett ganska tydligt mönster i mina frukostar. Det är skålen med flingor/gröt, knäckebröden finns där och även någon form av frukt. Jag har helt enkelt hittat min balans och är en sådan "tråkig" person som äter samma morgonmål dag in och dag ut. Nu de senaste två veckorna har jag varierat mellan mannagrynsgröt (gott till julen!) och rågfras. 


 / Micca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar