måndag 28 november 2011

BARBACKATUR OCH HANDTRÄNING

Jag tog en barbackatur ut på Chilton runt en kortare slinga på ca tjugo minuter. Skrittade nästan hela tiden då han var krånglig i vänstersidan, sköt sig till vänster och drog åt vänster hela tiden så red massor av skänkelvikningar, öppnor, slutor och överställde honom. Det tog nästan hela rundan att få honom att släppa och kunna gå rakställd utan att jag behövde rama hela tiden. Han var fin i formen under hela rundan och tjaffsade ingenting med bettet, red på tvådelat.

Februari 2011, vi fotade för skojs skull och jag rider aldrig utan hjälm annars.

Omena fick sig en rejäl omgång med ryktborsten och massa pyssel i stallet, red inte henne eftersom att det var mörkt och jag litar inte riktigt på henne än när det gäller att rida ut själv. Även om jag vet att hon är stabil men jag vill vara på den säkra sidan såklart. Men istället för att hon skulle få en till vilodag så jobbade jag henne för hand.

La ut en stor pressening jag har över rockarden på marken, den är ca 3*3 meter. Vi gick över den flera gånger, stannade mitt på och backade över den. Hon kollade ingenting alls utan gjorde precis det jag bad henne om. Ställde henne mitt på och tog i ena kanten och skakade så att det prasslade som tusan, men hon rörde inte en min. Förstår ni vilken otroligt cool fyra åring jag har? Hon bryr sig inte alls men hon verkar tycka att det är kul då hon är väldigt arbetssam och lyhörd på det jag ber henne göra.

Nästa gång ska jag göra den till en riktig vattenmatta med vatten på och lägga ett kryss över medans jag longerar eller tömkör, jag har gjort det en gång och hon tvekade inte ens utan travade glatt över. Det här med vattenmattor kommer jag aldrig att sluta träna med, många hästar hoppar allt som ska vara läskigt förutom vattenmattor. Omena ska bli en stadig hopphäst, jag längtar tills jag kan hoppa henne uppsuttet! :)

/ Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar