onsdag 28 december 2011

HOPPKURS 3-4/12

Jag satt och kollade igenom filmerna från hoppkursen 3-4/12, och de filmerna från första dagen måste det ha varit fel inställning på för de är väldigt suddiga. Dessutom var det inte så mycket att se eftersom Liptus var stark som F*N och bara drog. Hade fullt sjå med att få honom att lyssna över huvud taget, däremot hoppade han riktigt fint när jag väl fick tillbaka honom litegrann.

Satte ihop en liten film av snuttarna från dag två iallafall. Vi började med att galoppera över två bommar utan något mätt avstånd emellan. Vi varierade galoppsprången mellan fem och sju stycken. Liptus lyssnade suveränt bra, och det blev klockrent varje gång. Kul!
Vi hoppade mycket på volt. Var väldigt bra kände jag, eftersom man får mycket kortare tid på sig att räta ut hästen innan hindren. Liptus blev väldigt krokig och hoppade nästan in i väggen några gånger. Var riktigt svårt att få honom rak, men det gick bättre till slut. Hoppade även trekombination, där våra problem verkligen kom fram och det var tur att de gjorde det för jag fick jättemycket hjälp! Liptus är ganska kortgalopperad och får det kämpigt att räcka fram i vissa kombinationer om han inte kommer klockrent in och känner jag att det inte kommer att gå så får jag hjärnsläpp och slutar rida istället för att hjälpa honom. Det var det vi tränade på under hela helgen egentligen, att jag MÅSTE fortsätta att hålla stödet trots att jag känner att han kommer helt fel och inte bara lämna över allting på honom. Då blir han osäker och stannar.
Tillslut flöt det på riktigt bra och trekombinationen låg på 110-120 tillslut. Vilket var skönt, kändes som att vi tog oss över en liten spärr.
En rolig övning som jag aldrig varit med om förut var att vi hade ett hinder ganska långt ner i ridhuset. Och skulle komma uppifrån andra hållet och rida rakt mot hindret ända ifrån väggen. Jag avskyr långa distanser, men Sussie gav oss några bra tips. Ett var att när man har ungefär halva vägen kvar, så gör man en ny distans. Man kollar bort från hindret, på något annat för att inte fastna med blicken på bara hindret. Det funkade superbra! Var inte alls lika drygt med så långt avstånd när man "delade upp det" så.
Vi satte sedan ihop det till en liten bana. Liptus blev riktigt springig då, tror han började bli trött. Så det blev lite hipp som happ, men Sussie tyckte det var ok och att det var bra att jag var noga med att ta tillbaka honom mellan hindren istället för att låta honom rusa på.

Helgen var verkligen jättebra och lärorik. Har fått massor av tips och tankeställare. Ska definitivt träna för Sussie igen i fortsättningen!

/ Micca

1 kommentar:

  1. SV: Ska jag försöka komma ihåg! :) tror inte det här glider så mycket då det inte är så töjbart utan tjockare och fastare än vanligt fleece

    SvaraRadera