söndag 18 december 2011

SÖNDAGSRIDNING

Idag har jag ridit två av min kompis hästar för första gången, en andalusiervalack och en arabhingst. Vi åkte till ridhuset i närheten och så red jag först araben och det gick bra. Han är ung, endast tre år så det var inte så mycket krävande. Jag skrittade runt ett tag för att hitta formen och lite knappar, gick över att par bommar och över en vattenmatta som vi la ut mellan bommarna så att hästarna fick gå över den. E var snäll och gjorde det jag bad honom, han är välriden för att vara så ung och var mjuk och fin i kroppen. Travade på ett tag och flyttade honom lite för skänkeln, hittade gas och broms och travade över lite bommar och cavaletti.

E var pigg och framåt, lydig för hjälperna och rolig att rida. Jag galopperade lite i båda varven men galoppen har han svårt för, han måste träna på det så att han hittar styrkan och balansen. Men han försökte så gott han kunde. Jag hoppade några gånger över en sockerbit och sedan ett litet kryss, han bjöd bra och det var kul.

Det är såklart lite att jobba med, men P har gjort ett kanonjobb med honom. Kul! Om allt går som det ska så kommer ni att få se mer av denna lilla arab i bloggen, jag ska nämligen tävla honom åt ägaren! Riktigt kul tycker jag. :)

Hingsten, "E".

Efter att E var klar så red jag P's andra häst, en andalusier. Hon hade redan ridit igång honom så grovjobbet var redan klart när jag hoppade upp. Skrittade några varv och kände efter innan jag började trava. Han hade stora steg, luftiga och eleganta. Han var riktigt rolig att rida, men så mycket häst. Hans humör går även i vågor, ibland är han seg och ibland kan man knappt peta på honom innan han drar iväg. Jag jobbade på en stund med dressyren och travade ett gäng bommar. Han var stadig och fin, fick lite ryck med sitt huvud emellanåt men det släppte efter ett tag. Jag hoppade även några skutt med honom, en sockerbit och ett räcke som låg på 80 cm. Han hoppade lätt och var kvick, inte alls tung som andalusierna brukar kunna se ut att vara. Det var kul!

Andalusiern, "B".

_________________________________________________________________________________________
Jag har också ridit Goldie idag, tog en lugnare tur eftersom att hon gick hårt igår. Vi var ute och galopperade på åkern igår och busade av oss lite energi. Idag fick jag även sällskap av Ellinor på Chilton och min moster på Castor. Vi red upp längs med Täppvägen och in i skogen en bit innan vi kom ut på skogsbilvägen där vi lät hästarna trava en bit innan vi kom ut på asfalten och skrittade hemåt. Goldie kändes fin idag, hon verkade inte ha någon träningsvärk efter igår eller så.

Det var skönt ute i skogen, snön som föll ned från himlen och äntligen var det vitt på vägarna och i skogen. Nu kanske vintern äntligen kan komma hit, jag är trött på den otroligt långa hösten som varit. Jag vill ha en meter snö, strålande sol och enstaka minusgrader. En helt perfekt vinter enligt mig.

Har ni någon snö ännu? Vad är det bästa ni vet med vintern och hästar? :)

/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar