tisdag 31 januari 2012

ALLTING HAR EN VÄNDNING

Jag behöver skriva av mig, ni får gärna läsa om ni vill. 

Att Goldie är till salu har nog ingen av er missat, att jag letat storhäst och trott att jag hittat mina drömmars skimmelsto har ni nog också koll på. Däremot tror jag inte att ni vet att mitt liv tog en vändning förra veckan. Goldie åker den här veckan, hon kommer att få det toppenbra och det är en otroligt gullig familj. Dottern är tolv år och har sedan tidigare en C-ponny, mamman är också engagerad och kunnig. Så ja, det känns bra. Men, det finns alltid ett men, jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag ska verkligen lämna ifrån mig min ponny, MIN egna fina ponny som jag har haft så jäkla kul ihop med. Nu ska hon ta ett steg ifrån mig, matchas ihop med en ny tjej och ge henne lika mycket glädje som hon gav mig. Det känns svårt men samtidigt är jag lättad, den nya familjen tycker verkligen om min ponny.


När jag ändå är igång kan jag lika gärna fortsätta, livet kan ta en snabbvändning på ett ögonblick. Jag blir inte bara av med en häst nu, utan två. Omena åker tillbaka till sin ägare, det är mycket jag håller utanför bloggen och som vissa listat ut genom en del kommentarer så rider jag inte Omena lika mycket. Anledningen är att jag inte kan, Omena är otroligt grön men hon blir också farlig. Hon står mer på två ben än på alla fyra och drar med en hela tiden. Då är inte jag den enda som provat, och ja vi har fått hjälp från bra tränare, jag vill inte ha en massa råd för vi vet redan vad det är.

Omena har haft fyra olika hem på snart fem år, hon har aldrig fått en riktig utbildning och inte heller en bra grund. När hon väl kommit igång så blev hon skadad, hon blev utdömd. Dock var det inte lika illa som det låter, utan det var bara en spark på ena bak som det togs plåtar på och allting är helt utläkt. Hon dömdes ut för att hon som importerade Omena inte hade råd att ha kvar sin verksamhet. Omena har alltså aldrig kommit riktigt igång, hon har aldrig kunnat utbildats. Och för mig har det känts som om det går bra, med tanke på att hon var så grön så att kunna rida henne i alla tre gångarterna och lättare skolor var bra i mina ögon. Men jag ljög för mig själv och suddade ut allt det negativa, som att hon stod mer på två ben än på alla fyra. Jag är ingen som ger upp, men vi matchar inte. Ägaren vet inte heller om det kan bli en ridhäst av henne, hon säljs nog som avelssto med tanke på stammen.

Så efter många om och men så åker nu Omena tillbaka, jag kommer alltså börja leta häst igen. Mitt liv tog en vändning på bara några dagar, hade jag inte haft min underbara Chilton så hade jag garanterat lagt av nu.



/Ida

1 kommentar:

  1. Fyy vad jobbigt! :/ Sänder dej en stooor styrkekram för att orka fortsätta! <3

    SvaraRadera