onsdag 2 maj 2012

KRÅNGEL

Ja, nu blev det verkligen krångel. Igår på hoppträningen (som för övrigt gick bra. Malin har skrivit en jättebra beskrivning av vad vi gjorde på http://misoshowjumping.blogg.se för er som är intresserade), så kände jag att sadeln började kännas konstig. Sussie tyckte inte heller att allt såg ut som vanligt, utan jag vinglade runt och det kändes allmänt ostadigt. Förra veckan trodde jag att jag bara var ovan, men det kändes likadant igår när vi började hoppa.

Provade att ta bort fårskinnspadden och det blev lite bättre då, men alla som kollade på den höll med om vad jag själv tycker. Den ligger lite för mycket i bakvikt. Vilket är väldigt märkligt då det inte ska skilja någonting på de olika sadlarna även om de är helt nya eller en utprovningssadel (min första tanke när jag såg att den låg lite galet i början var ju att den skulle sjunka ner lite och lägga sig till rätta sen. Den har sjunkit ner, och ligger bättre än vad den gjorde i början, men den ligger inte perfekt).
Liptus känns riktigt fin att rida i den, men när det kommer till hoppningen börjar det vingla. Och jag vill absolut inte ha en sadel som ligger i bakvikt, såklart.

Så ringde Ryttarstugan idag, och berättade vad som hänt. Hon var väldigt hjälpsam, sa att jag kanske hade råkat få en ullstoppad modell av misstag, som kan skilja lite i storlekarna. Vi ska höras av på måndag, så ska vi åka dit ännu en gång i nästa vecka och fixa till det här. Får hoppas på att jag hittar en sadel som fungerar bättre än den här. Tråkigt då Liptus jobbar på bra, och den är skön. Men det fungerar inte att den ska ligga i bakvikt, och att det ska vingla när det går fortare än trav.

Så nu blev det lite miss i planeringen. Det blir tömkörning, longering och promenader veckan ut. Förhoppningsvis får vi komma tidigt nästa vecka, så det här löser sig så fort som möjligt. Detta innebär också att det blir ingen tävling på lördag. Riktigt tråkigt såklart, men jag vägrar rida i en sadel som inte ligger bra.

Så nu vet ni hur det ligger till!
Var skönt att Gunilla på Ryttarstugan var så himla hjälpsam, hon blev helt bestört över att det hade blivit som det blivit. Och lovade att hjälpa mig tills allting löst sig och vi har en sadel som fungerar :).

Sussie & Liptus i Gävle
/ Micca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar